Facebook nyereményjátékok buktatói – Hogyan csináljuk szabályosan?

A két ünnep között a Facebook hírfolyamomat böngészve, 5 perc alatt 3 nyereményjátékkal is találkoztam, ám ezek közül egyik sem volt kifogástalan. Aki ismeri a Facebook, nyereményjátékokra vonatkozó szabályait, az tudja, hogy sokan akarva vagy akaratlanul, de nem tartják be őket teljes mértékben.

Most összeszedtük ezzel kapcsolatos ügynökségi tapasztalatainkat és megírjuk, hogy mi az, amire érdemes odafigyelni, miket kötelező betartani vagy éppen tilos használni egy promóció szervezése során.

Az örök hiba

Facebook Page Terms pontokba szedett előírásaiból világosan kiderül, hogyan is kell teljesen szabályos nyereményjátékot szervezni. Akár a vállalati Facebook oldalon, akár Facebook-alkalmazáson keresztül indítunk promóciót, az erre vonatkozó szabályok egyaránt érvényesülnek.

Kezdjük azzal, hogy mit nem tehetünk meg egy nyereményjáték szervezése során. Az már megszokott és természetes dolog, hogy a felhasználóktól valamilyen aktivitást várjunk el a nyereményjátékban való részvételhez. Ez idáig rendben van, de mégis mit kérhetünk tőlük jogszerűen és mivel szegünk szabályt?

1

A tapasztalat az, hogy többen is előszeretettel kérik promócióik során a felhasználókat valamilyen ösztönző aktivitás végrehajtására (megosztás, megjelölés… stb.), annak ellenére, hogy ilyen formában ez TILOS.

Fontos, hogy személyes idővonal vagy ismerősi kapcsolatok nem használhatók nyereményjáték lebonyolítására, így nem is kérhetjük a felhasználókat arra, hogy

„oszd meg az idővonaladon a részvételhez” vagy „oszd meg ismerőseid idővonalán, hogy nagyobb eséllyel indulj” vagy „jelöld meg ismerőseidet a részvételhez”.

Tehát minden olyan tevékenységre való ösztönzés, melyhez egy privát idővonal bevonása szükséges nem megengedett, de arra például kérhetjük a felhasználót, hogy lájkoljon egy bejegyzést vagy kommenteljen egy poszt alá.

Mi az, ami kötelező?

Egy roppant fontos dolog – mely egyébként a nyereményjáték szervezőjét hivatott védeni – gyakran feledésbe merül.  Ez nem más, mint a játékszabály

A legfontosabb, hogy a nyereményjátékhoz valamilyen formában – akár csak belinkelve is – csatolva legyen a játékszabályzat, melynek tartalmaznia kell néhány alapvető információt:

Leírás

A szabályzat mindenképp tartalmazza a játék rövid, de pontos leírását.

Részvételi feltételek

A játékszabálynak tartalmaznia kell a részvételi feltételeket és követelményeket.
– Pl.: A játékban csak 18 év feletti magyar állampolgár vehet részt… A nyereményjátékban való részvételhez a www.peldadomain.hu oldalon regisztráció szükséges.

Kizárások

A játékszabály tartalmazza továbbá a kizárások feltételeit is, hogy ezzel ne is történhessen visszaélés a résztvevők oldaláról.
– Pl.: A játékban, a promóciót szervező vállalat tulajdonosai, munkavállalói és közeli hozzátartozóik nem vehetnek részt.

Sorsolás részletei

Valamint szerepeljen benne minden, a sorsolással és a nyereménnyel kapcsolatos információ, így a sorsolás ideje, helye, nyeremény leírása és annak átvétele is.

A Facebook mossa kezeit

A Facebook Page Terms több helyen is említi, hogy a promóció szervezője a saját felelősségére szervezi a játékot, de ennél tovább menve, ki is mondja, hogy a szervezett promóciónak tartalmaznia kell egy elismerő kijelentést, miszerint:

A nyereményjáték semmilyen formában nem támogatott vagy jóváhagyott a Facebook által, és semmilyen formában nem is kapcsolódik hozzá.

A Facebook tehát – egyébként érthető módon – szeretne elzárkózni a mások által szervezett promócióktól, így ennek az állításnak valahol szerepelnie kell a nyereményjáték leírásában.

Felhasználói adatok gyűjtése

A mára már egyre érzékenyebbé váló adatgyűjtési és -felhasználási kérdésre a Facebookon is érdemes odafigyelni. Ha közvetlenül a felhasználóktól gyűjtünk be adatokat, akkor közölnünk kell, hogy ezeket az adatokat mi, és NEM a Facebook fogja felhasználni. A Facebook Page Terms szintén megemlíti, hogy a felhasználói adatokat csak arra használjuk, amire a gyűjtés is irányul. Tehát, ha például arra gyűjtöttünk e-mail címeket a promóció során, hogy azokat felhasználva sorsoljunk és értesítsük a nyertest, akkor később ezeket sehol máshol nem használhatjuk a felhasználó előzetes beleegyezése nélkül.

Érdekesség viszont, – szó szerint idézve –

Tilos felhasználói tartalmakat vagy információkat, vagy bármely más Facebookhoz kapcsolódó hozzáféréseket gyűjtened automatizált eszközökkel (mint pl.: adatbányász botok, robotok, spiderek vagy scraperek) az előzetes beleegyezésünk nélkül.

Vagyis akár automatizált adatgyűjtésre is van lehetőségünk, csak a Facebook engedélyét kell kérnünk.

Megéri egyáltalán betartani a szabályokat?

Ügynökségi tapasztalataink is azt mutatják, hogy igen! Ha a kihágásokkal kivívjuk a Facebook figyelmét, akkor nem biztos, hogy kesztyűs kézzel fognak bánni velünk.

Legrosszabb esetben az is megtörténhet, hogy az egész vállalati oldal letiltásra kerül.

Ehhez azonban tényleg súlyos kihágást kell elkövetnünk, hiszen a Facebooknak sem érdeke, hogy letiltson egy olyan vállalati page-et, mely feltehetően hirdetésekre is szépen költ az oldalon. Valószínűbb viszont, hogy enyhébb, de mégis kellemetlen büntetéseket fog ránk kiszabni Mr. Zuckerberg csapata.

2

A Facebook, azon túl, hogy levélben figyelmeztethet minket a kihágásról, szankcionálhat akár azzal, hogy eltiltja a felhasználókat attól, hogy lájkolják az oldalunkat, vagy törli azokat a kedvelőket, akik a nyereményjáték időszaka alatt keletkeztek. Továbbá az EdgeRank algoritmusba is belenyúlhatnak, hogy minél kevesebb felhasználóhoz jussanak el a vállalkozás bejegyzései. Minél több/súlyosabb kihágást követünk el, annál nagyobb büntetésre is számíthatunk.

Felhasználói szemmel: kamu vagy sem?

Azon túl, hogy nem büntetik meg az oldalunkat, még van egy pozitív hozadéka annak, ha betartjuk a promóciós szabályokat. Egy átlagos felhasználónak különösen nehéz dolga van annak felmérésében, hogy valódi promócióval áll-e szemben vagy sem. Erre jobb példát nem is találhatnánk, mint a 2017 novemberi WizzAir átverés, ahol annyian osztották meg a kamu nyereményjátékot, hogy már a WizzAir-nek is közbe kellett avatkoznia.

Így a vállalatok feladata is az, hogy szabályos promócióikkal egy követendő sémát mutassanak a felhasználók felé, mellyel őket edukálva, a fogyasztók könnyebben kiszűrhetik a nem valódi vagy szabálytalan nyereményjátékokat, így a jövőre nézve is fenntarthatóvá válik a fogyasztói bizalom és a nyereményjáték-kampányok sikeres teljesítménye. Médiaügynökségként mi is arra törekszünk, hogy a szabályok szerint játszva, minél eredményesebb kampányt szervezhessünk.

 

Források:
https://www.facebook.com
http://www.uzletresz.hu/
http://edgerank.net/

 

Recent Posts