Mobil marketing trendek 2016-ra

2015-ben egyértelművé vált, hogy a mobilok átveszik a vezetést az asztali eszközökkel szemben. Világszerte az összes Google keresés 50%-a mobil eszközről történt.  Továbbá a Google bejelentette, hogy a mobil forgalom 10 különböző országban már meghaladta az asztali eszközökről érkező forgalmat, és megalkották az új „Mobilgeddon” algoritmust is, ami hátrébb sorolja a nem mobilra optimalizált weboldalakat. Ezzel mondhatni mindenkinél kötelező kritériummá vált a mobilra optimalizált honlap használata. A Facebook harmadik negyedéves bevételének több, mint 80%-a mobil hirdetésekből származott.

A mobilok térhódítása várhatóan a jövőben is emelkedni fog. Az eMarketer 2015. szeptemberi, amerikai piacra vonatkozó előrejelzései szerint, a digitális hirdetések több, mint 50%-át mobil hirdetések teszik ki az évben, 2019-re pedig ez elérheti a 70%-ot is. Nyilván a nyugati piacokhoz képest kicsit később, de hazánkban is hasonló trendekre lehet számítani.

Untitled-1

Íme, néhány mobil marketinggel kapcsolatos jóslat a 2016-os évre:

1. A mobil már több mint telefon

Maga a mobil koncepció is gyorsan fejlődik, egy mobil mára már nem csak telefont jelent. Egyre inkább terjednek a viselhető kiegészítők, mint például az okos órák, melyeknek jelentős hatása lesz a piacra. Ezek a kiegészítők még mélyebb információkat tudnak szolgáltatni a fogyasztókról; a hirdetők feladata pedig, hogy minél jobban kihasználják az ezekben rejlő lehetőségeket.

2. A mobil videók kora

Az utóbbi években a videók is nagyon terjednek, a Cisco szerint a mobil adatforgalom nagy részét videók nézésére használják a felhasználók. Ahogy a mobil videók szerepe növekszik, a videó hirdetések is egyre fontosabbá válnak. A mobil videó hirdetések még a teljes büdzsék nagyon kis százalékát teszik ki, 2016-ban gyors és drámai növekedésre lehet számítani. Bár már jelentek meg új videó formátumok (álló formátum a Snapchat terjedésével, 360 fokos videók Facebookon), a következő év fő kihívása új mobil videó formátumok fejlesztése, melyek különböznek a már megszokott formáktól. A Facebook 360 fokos videó lehetőségét hazánkban elsőként a Nescafé alkalmazta. Ez egy innovatív, izgalmas megjelenési forma, nagyon kreatív, változatos hirdetések készítésére ad lehetőséget. Valószínűleg egyre több márka fogja használni, hogy a megszokottól kicsit eltérő hirdetésekkel felkeltse a fogyasztók figyelmét.

3. Mobil alkalmazások világa

A jövőben várhatóan egyre több márka fog valamilyen mobil alkalmazást fejleszteni, ami nagyon jó csatorna lehet számukra a közösségépítésre, márkahűség kialakítására, a felhasználók elkötelezésére, és egyéb szolgáltatások biztosítására.  Már néhány ilyen alkalmazással Magyarországon is találkozhatunk. Például a Danone először a magyar leányvállalatánál vezette be a DanOn Programját, melynek alapja egy személyre szabott receptajánló és étrendtervező alkalmazás. Ezzel kiváló platformot hoztak létre a fogyasztókkal történő kommunikációra. A program díjat is kapott a Grand Prix versenyen CRM kategóriában.

4. Perszonalicázió

Napjainkban a fogyasztó szinte bármit csinál, mindenhol hirdetésekkel találkozik. A márkáknak meg kell próbálniuk valamilyen módon kitűnni a tömegből, és megragadni a fogyasztó figyelmét. Emiatt egyre fontosabbá válik a személyesség, hiszen a fogyasztók sokkal inkább felfigyelnek olyan témára, ami éppen aktuális az életükben. A felhasználók folyamatosan kapcsolódnak valamilyen eszközre, így egyre több információt tudunk róluk gyűjteni. Ezeket felhasználva jól célzott, személyre szabott hirdetésekre van lehetőség. A remarketing és a programmatic buying előretörése csak a kezdet, a jövőben várhatóan egyre több olyan megoldást fognak fejleszteni, melyek személyre szabott hirdetéseket tesznek lehetővé. Érdekes adatokat adhatnak a lokáció alapú információk. Erre épít a lokáció-alapú úgynevezett „beacon” technológia is, mely lehetővé teszi, hogy az eszköz jelezze egy alkalmazásnak, vagy weboldalnak, amit a felhasználó éppen használ, ha megközelített vagy elhagyott egy adott lokációt. Így az üzletek épp akkor tudnak hirdetést vagy hasznos információt közölni a fogyasztóval, mikor a közelben tartózkodik. 2016-ban az üzletek nagy része várhatóan adaptálni fog valamilyen beacon technológiát, így szuper releváns, nagyon pontosan célzott hirdetésekkel tudnak majd megjelenni. Természetesen ez először a fejlettebb, nyugati piacokon várható, Magyarországon valószínűleg néhány évvel később fog megjelenni ez a technológia.

 

5. A Chat jövője

Úgy tűnik, hogy előbb utóbb minden felület megnyílik a hirdetők számára. Kínában a WeChat alkalmazás korábban egy egyszerű üzenetküldő applikáció volt, mára viszont teljes marketing platformmá alakult. A felhasználók kapcsolatba léphetnek a márkákkal, szolgáltatásokat igényelhetnek, és vásárolhatnak is. A Facebook Messenger és a WhatsApp több, mint 1 milliárd felhasználóval rendelkezik, így nekik is érdemes lehet megnyitni ezeket a marketing lehetőségeket a márkák számára. Bár eddig tartózkodtak ettől, 2016-ban elképzelhető, hogy sor kerül rá.

A Facebook a legnépszerűbb mobilalkalmazás, a Nielsen kutatása szerint átlagosan havi több, mint 126 millió egyedi felhasználója van. Az üzenetek használatához pedig nem elég már csak a Facebook alkalmazás, hanem a Facebook Messenger-t is le kell tölteni. Valószínűleg ennek a változtatásnak köszönhető, hogy 2015-ben 31%-kal emelkedett a Facebook Messenger letöltők száma, az előző évhez képest. Bár ezek világszintű adatok, azt mondhatjuk, hogy hazánkban is a Facebook a legnépszerűbb alkalmazás, egyre többen használják a Messenger-t üzenetküldésre, chatelésre. Így ha a Facebook a Messenger-ben is lehetővé teszik a hirdetések megjelenítését, az a hazai hirdetőknek is értékes platform lehet célcsoportjuk elérésére. Az utóbbi időben azonban a felhasználók összetétele kezd átrendeződni. Megfigyelhető a fiatalabb korosztály csökkenése, akik inkább az új platformokat használják. Egyre nagyobb teret nyernek a vizualitásra építő alkalmazások (Instagram, Snapchat), üzenetküldésre pedig a Viber-t használják leginkább a fiatalok. A fiatalok elvándorlása miatti csökkenést, viszont az idősebb korosztály bővülése kompenzálni tudja Facebookon. A Viber-nek így szintén jó lehetőség lenne különböző hirdetési megoldásokat kínálni, hiszen, ha ez a trend folytatódik, a fiatalabb korosztályt célzó hirdetőknek hatékony platform lehet ez az alkalmazás.

 

Mindezek a tények egyértelművé teszik, hogy a hirdetőknek egyre inkább fókuszálniuk kell a mobil megoldásokra, és kihasználni a mobil platformokban rejlő lehetőségeket. Folyamatosan figyelemmel kell kísérni a legújabb megoldásokat, technológiákat. Azok a hirdetők fognak versenyelőnybe kerülni, akik a leggyorsabban tudják adaptálni az új technológiákat, és kihasználni az új lehetőségeket.

Bár Magyarországon is egyre fontosabbá válnak a mobil eszközök hirdetés szempontjából, ezen trendek nálunk várhatóan pár évvel később fognak igazán erősen jelentkezni, mivel hazánk a nyugati piacokhoz képest néhány éves lemaradásban van.

 

Képek forrása:

https://www.flickr.com/photos/highwaysagency/11235762823
http://www.emarketer.com/Article/Mobile-Account-More-than-Half-of-Digital-Ad-Spending-2015/1012930